duur van de voorstelling: 50 min
Ik sta voor je met mijn ogen dicht. De geluiden die je maakt brengen me tot leven. Kunnen we de wereld ervaren met uiterste gevoeligheid, zodat zelfs de kleinste sensatie, verbinding, communicatie en plezier wordt? Kunnen we samen onze zintuigen uitbreiden?
Een fysiek-sonisch theaterstuk, geïnspireerd op een brief die de beroemde doofblinde schrijfster en intellectueel Helen Keller in 1924 naar het New-York Symphony Orchestra stuurde, waarin ze beschrijft hoe ze naar hun uitvoering van Beethovens 9e symfonie “luisterde” door simpelweg het membraan van de radio aan te raken en de trillingen te voelen.
De performer limiteert zichzelf, als persoon zonder beperking, op diverse fysieke manieren en biedt ons een close-up blik in zijn lichaam, terwijl hij zichzelf afstemt op overgevoeligheid en wanhopig op zoek is naar een alternatieve taal om mee te communiceren; een non-verbale, zintuiglijke communicatie waarbij zelfs de subtielste gewaarwordingen vol pijn, schoonheid of vreugde kunnen zijn.
Ari, winnaar van de Rosenblum Prize 2022, studeerde in 2013 af aan de School of Visual Theatre in Jeruzalem. Sinds 2010 toeren zijn werken internationaal – Untitled Document, And my Heart Almost Stood Still, Jonathan and the Blue Table.
Ari werkte als artistiek leider, regisseur en maker samen met FeelBeit (of ‘Mekudeshet’) in Jeruzalem – een organisatie die gezamenlijk geleid wordt door Palestijnen en Joden en zich richt op kunst en cultuur vanuit het perspectief van een gedeelde realiteit.
Op het gebied van muzikale voorstellingen en opera regisseerde Ari Shalem, een concert voor een orkest van 110 muzikanten die kapotte instrumenten bespelen; Peter and the Wolf, Cosi Fan Tutte, Hänsel und Gretel, en in 2019 won hij de publieksprijs bij een competitie voor jonge operaregisseurs in Moskou.
Als performer werkte hij samen met Yonatan Levy, Ana Wild en danst hij bij de Yasmeen Godder Dance Company.
Ari gaf les in theater, dans, opera en poppenspelkaders, en geeft workshops waarin hij zijn werkmethode Performative Mechanisms deelt.