Best of Fringe Tour 2022

Van 9 maart t/m 14 april 2022 gaat Amsterdam Fringe Festival op tournee met de spraakmakende winnaars van het afgelopen seizoen. Vijf theaters door het land, twee voorstellingen per avond en vooral: buitengewoon veel talent. Zie de makers van de toekomst en laat je verrassen door spannende moves, scherpe humor, out-of-the-box visies en een dikke portie lef.

De winnaars van de Amsterdam Fringe Awards zijn (op alfabetische volgorde):

  • After The Echo van DeRonde/Deroo
  • Kibra Silensio van Ritzah Statia
  • Yogi Anni van Annica Muller

De voorstelling A Pole Tragedy van Sofie Kramer ontving een eervolle vermelding van de jury.

Speeldata Best of Fringe Tour:

  • 9 maart 2002 – Theater Walhalla – Rotterdam
  • 13 + 14 maart 2022 – Theater Bellevue – Amsterdam
  • 24 maart 2022 – Theater aan de Rijn – Arnhem
  • 4 april 2022 – Het Nationale Theater – Den Haag
  • 13 + 14 april 2022 – Theater Kikker – Utrecht

Kaartjes koop je binnenkort bij de desbetreffende theaters.

VOORSTELLINGEN

After The Echo – DeRonde/Deroo
Geef ons een kick, sabel ons neer, bedek ons met glitter en laat ons weer naar de wolken kijken. Een opstand te midden van onze zinloosheid. Een iconische reis door de mist, een popsong, een hert en een honkbalknuppel. De visuele en fysieke mimevoorstelling After The Echo grijpt je bij de ballen en is tegelijkertijd een ode aan de melancholie. Vaak wordt melancholie geassocieerd met depressie en minder met de kracht die het in zich heeft. Het verbindt omdat het ons allemaal raakt. Een tegengif tegen polarisatie en eenzaamheid.

Over winnaar After the Echo zei de jury:
De jury is gegrepen door de visuele poëzie van deze voorstelling en noemt dit een performance met een onberispelijke scenografie. Het voelt alsof je in een andere wereld terechtkomt, eentje die je omsluit maar dan op een prettige manier. Impactvol, ontroerend en, om een van de juryleden te citeren: “freaking magical”. De fysieke uitvoering is van een verbluffende kwaliteit en uitgevoerd door twee sterke performers die als duo erg op elkaar ingespeeld zijn. De surrealistische en geestige sfeer die in deze voorstelling wordt gecreëerd, is een inspirerende belofte van een nieuwe generatie magnifieke mimemakers.

Kibra Silensio – Ritzah Statia

Hoe dealt de nieuwe jonge Caribische generatie met moeilijke en traumatische ervaringen? Vooral in een community waar je opgroeit met een “omdat ik het zeg” en “suck it up” attitude. Wat is het effect van het onderdrukken van emoties op latere leeftijd? En hoe ga je hiermee om?  Kibra Silensio is een fysieke solo over de zoektocht naar een nieuwe identiteit. Door middel van muziek en beweging probeert Ritzah Statia te breken met de regels waarmee zij is opgegroeid om zo zichzelf terug te vinden en te gaan staan voor wie ze is.

Over winnaar Kibra Silensio zei de jury:
De jury was geraakt door deze intieme voorstelling. Het slimme gebruik van muziek en lichamelijkheid maakt deze voorstelling tot een zeer gelaagde en intrigerende solo. De performer plaagt het publiek, laat ze binnen en laat ruimte voor mysterie en meerdere interpretaties. En dat alles terwijl het stuk prachtig transformeert van kwetsbaar naar vol kracht. De jury was erg onder de indruk van de onconventionele en urgente manier van verhalen vertellen die werd gebruikt om een licht te werpen op zowel zeer persoonlijke als maatschappelijke worstelingen.

Yogi Anni – Annica Muller
Vier tellen in door je neus, vier tellen uit door je mond. Voel hoe zuurstof je longen vult. Denk niet aan die kapotte wasmachine. Die rekeningen op je bureau. Niet aan de momenten waarop je liever helemaal je bed niet uitkomt. Yogi Anni heeft donkere geheimen, et als iedereen. Die downward-facing-dogt ze het liefst ver weg. Maar waar ter wereld je ook op retraite gaat, je neemt je problemen altijd met je mee. Annica Muller maakte een indringende solo over haar eigen ervaring als yoga-instructrice. Wat blijkt? Ook in het licht van de opkomende zon schuilt donkerte. Vergeet niet te ademen.

Over winnaar Yogi Anni zei de jury:
Deze voorstelling van een sterke performer overtuigt van begin tot eind met een slimme, meeslepende show. De voorstelling begint enigszins overdreven positief, maar al snel verschijnen er kleine scheurtjes in het glanzende oppervlak, die het publiek naar een donkere en persoonlijke bekentenis leiden. De intelligente evenwichtsoefening tussen oprechtheid en ironie, maakt dat het publiek op het puntje van hun stoel zit. Een intrigerend verhaal over een zoektocht naar genezing, eindigend met een pleidooi om beter voor onszelf en de wereld te zorgen – waarbij je ook blijft zitten met de vraag: zijn we opnieuw in dezelfde val gelopen?

A Pole Tragedy – Sofie Kramer
A Pole Tragedy is een zoektocht naar vrouwelijke autonomie en lichamelijke zelfbeschikking in een door mannen gedomineerde wereld. Gefascineerd door Euripides’ beroemde tragedie verkent Sofie Kramer het grijze gebied tussen geweld en erotiek. Met Iphigenia als haar heroïsche alter ego probeert zij zich over te geven aan de zoete dood, in een zweterig duet tussen haar lichaam en een metershoge paal, die zij bespeelt met haar lijf als een muziekinstrument. Het harde, onbeweeglijke, glimmende stuk staal komt tot leven in deze duistere vrouwenfantasie.

Over de eervolle vermelding van A Pole Tragedy zei de jury:
Met een verrassende combinatie aan elementen, zet deze performer een spektakel neer dat zowel krachtig als intelligent is. Tekst, beweging en geluid worden perfect samengebracht tot een feministische draaikolk. De jury prijst deze voorstelling om haar originaliteit. De performer mengt het klassieke met het moderne, en het persoonlijke met eeuwenoude verhalen. Dat zorgt ervoor dat deze voorstelling een echte aanzet geeft tot gesprek.

Foto’s: Annelies Verhelst