We hebben onze methodiek samen met schrijver Simone Zeefuik uitgegeven. Vanaf september is deze hier gratis te downloaden. In het Engels, want ons netwerk is internationaal.
Deze methodiek is door iedereen vrij om te gebruiken, hopelijk inspireert het je.
Bedankt voor je interesse in de Amsterdam Fringe methodiek!
Na 18 jaar het festival te hebben gerund, hebben we in 2024 de tijd genomen om het rustiger aan te doen, na te denken en te reflecteren op onze werkwijze; Hoe leggen we contact met kunstenaars? Waarom is diversiteit zo cruciaal voor de kunsten? Wat betekent het om te werken langs de rafelranden van de kunsten, van verhalen en de stad? Hoe helpen we kunstenaars om de volgende stap in hun professionele carrière te zetten?
Met de hulp van schrijfster Simone Zeefuik en beeldend storytelling agentschap’LAMEIAE‘ hebben we onze methodologie vertaald in een kaart die je op een speelse manier door je brainstorm leidt. Een moderator voor je gesprek, in spelvorm.
Op dit moment is de Amsterdam Fringe Methodiek enkel in het Engels te lezen/beluisteren. Er wordt gewerkt aan een Nederlandstalige versie.
How2Fringe # 1: Hoe werkt Fringe, hoe werken andere festivals en wat kunnen makers hier halen?
How2Fringe # 2: Een diepduik in fondsenwerving, aanvragen schrijven en begrotingen maken. Met speeddates met meerdere fondsen, waar de makers vervolgens subsidieaanvragen mogen indienen.
How2Fringe # 3: Marketing. Wat is dat en wat heb je er als maker aan? Waar begin je en hoe zorg je dat je hiermee meer publiek werft?
How2Fringe # 4: Het professionele veld. Welke mensen kunnen jou als maker verder helpen, en hoe benader je deze mensen? Met speeddates met diverse programmeurs, directeuren, recensenten en talentontwikkelaars.
Een van de hoofddoelen van het Amsterdam Fringe festival (AFF) is om haar makers zo zichtbaar mogelijk te maken zodat zij worden opgepakt en hun voorstellingen doorgeboekt. Het team van AFF zet haar grote netwerk in, en helpt mee in met de matching.
Begeleiding kan gaan over iemand helpen een netwerk op te bouwen, fondsen te werven of ervoor zorgen dat makers zich gehoord, gedragen en veilig voelen in de culturele sector.