sep

14

2022

Winnaars Best of Fringe Awards

Storytelling over het mogelijke vertrek van president Erdogan, een multidisciplinair verhaal over het leven en werk van kunstenares Irma Stern, een tragikomische danssolo waarin danser Liam McCall zijn fragiele en weerbare zelf verweeft en een ‘lipsync drag therapy performance’ wonnen dit jaar de Best of Fringe Award en de International Bursary Award.

 

Prijzen

De afgelopen jaren wonnen de Best of Fringe-winnaars een toer langs verschillende theaters in Nederland. Dit jaar wordt er in overleg met de winnaars gekeken naar speelplekken op diverse festivals, die het beste passenbij de desbetreffende acts. De winnaar van de International Bursary, Indie Nile, krijgt een bedrag van € 3000,- om het spelen van zijn show op Fringe Festivals in het buitenland te bekostigen.

Jury

Een jury, bestaande uit vijfentwintig professionals uit verschillende hoeken van de podiumwereld uit binnen- en buitenland, koos de winnaars van dit jaar en zei daar het volgende over:

Goodbye Erdogan – Betal Özay
Goodbye Erdogan begint direct spannend. In een ondergrondse kluis wordt het publiek meegenomen door sterke storyteller Betal Özay, die verontrustende inzichten geeft in de leefomstandigheden in Turkije.

 

Fr/agile – Liam McCall
De jury is enthousiast over de simpele creativiteit van Fr/agile, dat het belang van kwetsbaarheid in de hiphop laat zien. Met alleen een zaklamp, gekleurde tape en een innemende bewegingsstijl neemt McCall het publiek mee op zijn fysieke ontdekkingstocht.

 

Irma – Eva Bartels
Irma is een voorstelling die je aan het denken zet. Bartels gaat via haar eigen schilderkunst in dialoog met de Zuid-Afrikaanse kunstenares Irma Stern uit de 19e eeuw. Ze werpt interessante vragen op over representatie, culturele toe-eigening en kolonialisme. Ze vermijdt het daarin ook niet om zichzelf te bevragen.

 

Lipsync theater: how 2 prepare 4 love – Indie Nile (International Bursary Award)
Lipsync theater is een therapiesessie in drag, vol gevoeligheid én pophitjes uit de jaren ‘80. De jury prijst de voorstelling om de verrassende combinatie tussen diepgang en vrolijke camp.