Tempel
10 sep.
zaterdag
17:45-18:35
10 sep.
zaterdag
21:30-22:20
11 sep.
zondag
18:00-18:50
11 sep.
zondag
20:30-21:20
A rebirth force to the 70’s now; fragiel, poëtisch en hard.
De funkstijl uit de jaren 70 was boven financiën; kleur, eten, patronen, de naderende ondergang van het kapitalisme. Er was oorlog, er was protest, er was punk en er was Vivienne Westwood. Er waren kapitalisten en er waren hippies. Er was een creatieve kracht; Pak de lap en maak er een geheel van. Draag hem als een poncho, je bent klaar om te gaan. Vreedzaam protest met John en Yoko in bed. Zoals Tony Robbins zei: “We have a two-million-year-old brain; And that two-million-year-old brain is not designed to make you happy. It’s designed to make you survive.”
Fysieke aanwezigheid, muzikale herhalingen, intiem publiek, tekst, beeld.


Xenia Perek (PL, 1993) is een performance kunstenares woonachtig in Amsterdam.
Aan de Gerrit Rietveld Academie behaalde Xenia in 2018 haar Bachelor in Beeldende Kunst. Oorspronkelijk uit Polen, woont zij nu in Amsterdam waar zij haar kunstwerken en performances ontwikkelt. Haar stukken bestaan uit fysieke en mentale ‘scores’ en vinden plaats in galeries, theaters en het nachtleven. Xenia zet voor haar performances haar eigen lichaam en zintuiglijke ervaring in en put voor haar rijke theatrale vertellingen uit haar persoonlijke ervaringen rondom gender en identiteit. Haar shows zijn live door het lichaam geconstrueerde moment opnames die in beweging of juist gevangen in fotografisch beeld kunnen worden gezien. Xenia omringt zichzelf met rauwe verhalen, scenes uit het dagelijkse en gedroomde leven, dompelt zich onder in fysiek uitdagende situaties om dynamisch en instinctief haar materiaal te vinden. In de karakters die Xenia naar voren brengt, speelt zij met nut en het nutteloze, en zoekt telkens de passende energetische fysieke kwaliteit. Via haar werk onderzoekt Xenia de socio-economische verbanden in de wereld en stelt het onderhandelen van nieuwe relaties voor.
Xenia wordt gerepresenteerd door kunstgalerie ADA in Rome. Ook is ze onderdeel van een van Amsterdams oudste drag Houses; House of Hopelezz.
Performance & beeldende kunst door Xenia Perek
Begeleid door Katie Duck
Prestaties productie door Julius Stahlie
Technicus / technische productie Vincent Romijn
Grafisch ontwerp met Maisa Imamović
Biografie foto door Roberto Apa
Performance fotografie Jitske Nap
Limousine van Gijs Kleine Schaars @diwave_wheels
Met dank aan de galerij ADA, Rome
Met speciale dank aan Lotte van Gelder, Aurélien Lepetit en Arthur Guilleminot
Ondersteund door Amsterdam Fonds voor de Kunst
(Video promo)
Drone-operator: Maciej Pasznicki @plazma_667
Muziek en extra geluidseffecten van https://www.zapsplat.com
film still credits: Xenia Perek, IT IS THE WAY I LIKE IT, 2022, film still, camera: Maciej Pasznicki @plazma_667