‘PANG’ & ‘PING’

Daphne Karstens

Plein Theater

02 sep.

donderdag

19:00-19:45

03 sep.

vrijdag

20:00-20:45

04 sep.

zaterdag

16:00-16:45

04 sep.

zaterdag

20:45-21:30

Wat gebeurt er wanneer het draagbare object leidend wordt in performance? In haar werk onderzoek Daphne de mogelijkheden van draagbare sculptuur en vertaalt dit naar performance. Ze definieert haar werk als ‘wearable sculpture-based performance’. ‘PANG’ en ‘PING’ zijn de eerste twee delen in de drieluik ‘PANG-PING-PONG’. De draagbare sculpturen zijn leidend in de performance door middel van performatieve interactie in stilte en beweging.

‘PANG’ is een abstracte performance geïnspireerd op de oerknal en is een abstracte benadering op de creatie van dimensie, vertaald in een vertraagd visueel proces. ‘PANG’ vertelt het verhaal over vorm, van niks naar alles. ‘PANG’ bevraagd de menselijke connectie met de vorm en ruimte om ons heen. Dit wordt gedaan door het gebruik van een constant veranderende sculptuur, welke nieuwe connecties creëert met de wereld om ons heen en waar de menselijke vorm ontstaat.

‘PING’ is geïnspireerd op Samuel Beckett’s prozatekst ‘Ping’ (1966). Bijna dood ervaringen en het verschijnsel van buiten het lichaam treden zijn de inspiratie voor de performance en het kostuum. De performance visualiseert de strijd van een persoon in een onbekende en efemerische wereld en gaat het onderzoek aan met de relatie tussen het fysieke lichaam en het buiten het lichaam tredende spirituele lichaam. Het spirituele lichaam is efemerisch en bestaat slechts voor enkele momenten.

De buitenste laag van het kostuum is een sculpturale vorm, geïnspireerd op de limieten van het menselijke lichaam en beperkt de bewegingen van de performer. De binnenste laag is een abstractie van het menselijke lichaam, met een rookmachine geïncorporeerd. De rook geeft de mogelijkheid om te experimenteren met de zichtbaarheid en onzichtbaarheid van een tweede (efemerisch) lichaam en suggereert de verlenging van het lichaam de ruimte in terwijl ook de ruimte op het podium wordt geïncorporeerd.

Origineel creatieve team ‘PING’:

Choreograaf: Angela Woodhouse
Performer: Lorraine Smith
Fotograaf: Alex Traylen
Lichtontwerp: Neil Brinkworth
Geluidsontwerp: Nik Kennedy

“PING offers an insight into the future of costume practice. Karstens’ performance design investigates the intangible qualities of motion, life-force and temporality, while being bound to the material pressures of being human. This is costume performance, elevated.”

Dr. Rachel Hann (Author of the book 'Beyond Scenography')

"Rarely is a designer able to contemplate and capture the ethereal aspect of a human being, looking to our layered existences and examining a spiritual or philosophic view of life through sartorial expression. Indeed, it is usually better not to try- as a tactile, temporal image on an actor is limiting because it is a frozen moment, and we humans exist in time and space, conscious and unconscious, past present and future. That Karstens has incorporated the ephemerality of smoke brilliantly opens out the way we think of her performer in relationship to ourselves as living, spiritual beings."

Susan Tsu Susan Tsu (Chief Curator of the 'Innovative Costume of the 21st Century: The Next Generation’ exhibition in Moscow in 2019)

Over de makers

Daphne is een Nederlandse kunstenaar met een focus op draagbare sculptuur en werkt vanuit Broedplaats LELY in Amsterdam. In haar werk gaat ze het onderzoek aan met sculptuur op en om het lichaam en creëert experimentele en innovatieve draagbare sculpturen. Ze werkt vaak met onconventionele materialen en combineert de individuele kwaliteiten van materialen met elkaar door middel van experimenten met vorm en structuur. Ze onderzoekt en herdefinieert de mogelijkheden van draagbare kunst en vertaalt dit in visuele experimentele performances uitgaand van de mogelijkheden van de draagbare sculpturen.

Haar werk ‘PING’ is wereldwijd geëxposeerd en performed; in 2019 in Rusland als deel van de ‘Innovative Costume of the 21st Century: The Next Generation’ expositie in Moskou welke plaatsvond in de ‘A. A. Bakhrushin State Central Theatre Museum’, ‘State Historical Museum’ en de ‘MARS Center for Contemporary Arts’ in Moskou. ‘PING’ is ook geëxposeerd in Finland (‘Critical Costume 2015’), China (‘Evolving Design for Performance’ expositie in de ‘National Centre for Performing Arts’, Bejing en ‘Mingyuan Contemporary Art Museum’, Shanghai), het Verenigd Koninkrijk (‘CONFLUX’ expositie 2015 in Londen) waar ‘PING’ de ‘Trinity Buoy Wharf Trust Prize’ won en in Taiwan (‘World Stage Design 2017’) waar ‘PING’ de zilveren award in kostuumontwerp won.

Ze heeft een BA in Scenografie (Theaterschool, Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten, 2013) en een MA in Costume Design for Performance (London College of Fashion, University of the Arts London, 2015).

Ze werkt regelmatig samen met het Zwitserse performance collectief ‘Nucleus’, met wie zij werk heeft getoond door heel Zwitserland en op de Praag Quadriennale in 2019. Andere voorbeelden waar haar werk is vertoond zijn de ‘Sans Souci Festival of Dance Cinema’ in Colorado en ‘Performatik’ in Brussel.

Daphne Karstens
Artiest
Lorraine Smith
Performer
Sóley Sigurjónsdóttir
Componist
Wout Jansen
Techniek
Gita Hacham
Dramaturgisch advies

Bewegings onderzoek in samenwerking met: Ingeborg Meier Andersen.

Het maakproces van de sculptuur werd geassisteerd door: Miguel Hacham, Joost Hoebe, Karmijn Lange, Maya Nölling, Alice Sprascio & Elżbieta Szota.

Stagiaires: Mikki de Gier & Nadine Räber.

De onderzoeksfase van dit project werd ondersteund door het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie.

Dit project is (deels) ontwikkeld in residentie bij Het Huis Utrecht.

Dit project is (mede) mogelijk gemaakt door het AFK (Amsterdams Fonds voor de Kunst) en het Prins Bernhard Cultuurfonds.

Sponsors: Beitel Beestje, Kunststofshop.nl & HD-Rent.