Theater de Roode Bioscoop
01 sep.
donderdag
20:15-20:55
06 sep.
dinsdag
20:15-20:55
10 sep.
zaterdag
21:00-21:40
11 sep.
zondag
18:00-18:40
Ken je dat, dat je ergens staat te wachten en opeens oog krijgt voor je omgeving? Opeens heb je aandacht voor dingen waar je normaal aan voorbijloopt. In het vacuüm van wachten verdwijnt de tijd en wordt alles éven belangrijk.
Een vrouw staat op iemand te wachten. Ze is alleen, in een drukke winkelstraat. Het is snikheet. Ze probeert te schuilen, maar in plaats van schaduw vindt ze iets anders: haar omgeving.
In een tijdloos moment ontmoet ze verschillende stedelingen, die haar allemaal iets te vertellen hebben. Ze gaat zo op in de gesprekken, dat ze bijna vergeet dat ze een afspraak heeft. Maar komt die nog wel?
“Nou neem van mij aan, die gaat niet komen.”
“Waarom niet?”
“Omdat ge wacht. Logisch.”
“Dus als ik niet zou wachten..”
“Dan komt die. Of niet. Maar zo lang ge wacht, komt die zeker niet.”
Stedelingen is een auditieve reis. Een hoorspel op het podium. Een ‘oorstelling’, zoals Romana Vrede dat zo mooi zegt. Het publiek wordt ondergedompeld in een wereld van geluid en taal.
"Mijn grootste wens is altijd geweest om nuttig te zijn. Iets bij te dragen aan de wereld. Ik dacht, als ik toch nep ben, dan kan ik net zo goed een bijenhotel zijn. Ik had het ook niet erg gevonden als ze een kledingstuk van mij hadden gemaakt, of een herbruikbaar rietje."
- Nepbamboebosje
"Weet je hoe er met gazons wordt omgegaan? Wij worden met de voeten betreden!"
- zaden voor een Zwitsers gazon
Toen Sanne Aletta van Otten begon te experimenteren met audioverhalen ontdekte ze al snel dat ze dat niet alleen kon. Ze vroeg LY Foulidis. Dat klikte meteen. Hij voelde naadloos aan wat de verhalen nodig hadden om tot leven te komen. Eerder maakten ze twee korte hoorspelen, de cursus en Daphne of het bos, en traden ze op tijdens een literaire avond in Brussel georganiseerd door deBuren.
Sanne Aletta van Otten schrijft verhalen die zich vaak afspelen op de dunne grens tussen verbeelding en werkelijkheid. Haar audiowerk is speels en filosofisch. Onlangs maakte ze voor de NTR een audiodocumentaire over taal en identiteit.
LY Foulidis speelt glaciale verschuivingen, wervelende melodieën en korstmos op baksteen / Met voltages, tablet en tape loops / Pulserende cycli, vogelzang, een lichte aanslag.
tekst & opnames & montage & enscenering & performance: Sanne Aletta van Otten
muziek & sounddesign: LY Foulidis
stemmen: Marieke Ornelis, Daan de Jager, Jochen De Bock, Max Wyckaert, Kenneth Berth, Robin Walst, Margot Vyverman, Sanne Aletta van Otten