Two hundred tapes and a box of a thousand papers

Rosa Ronsdorf + Roos Pollmann

Likeminds Noord, Grote Zaal

08 sep.

donderdag

19:15-19:55

09 sep.

vrijdag

21:00-21:40

10 sep.

zaterdag

19:15-19:55

11 sep.

zondag

17:30-18:10

In deze performatieve installatie luisteren we door de tijd heen in een opstapeling van archiefmateriaal, synthesizers en een wirwar van tapeloops. Wie wordt er wanneer gehoord? Hoe wordt tijd ervaren door iemand die alleen ‘s nachts werkt? Of door de bomen die ons aanschouwen? Wat is de eerste stem die je je herinnert en klinkt jouw echo hetzelfde als die van mij?

TWO HUNDRED TAPES AND A BOX OF A THOUSAND PAPERS 

Tweehonderd tapes en een doos vol duizend papieren werden na Delia Derbyshires dood (in 2001) gevonden op haar zolder. Derbyshire overleed als onbekend componist en was lange tijd onder andere namen verborgen. De tijd laat haar werk langzaam het licht zien en daarmee haar plaats in de ontwikkeling van de elektronische muziek.

In deze performatieve installatie luisteren we door de tijd heen in een opstapeling van archiefmateriaal, synthesizers en een wirwar van tapeloops. Wie wordt er wanneer gehoord? Hoe wordt tijd ervaren door iemand die alleen ‘s nachts werkt? Of door de bomen die ons aanschouwen? Wat is de eerste stem die je je herinnert en klinkt jouw echo hetzelfde als die van mij? Wat kunnen we horen op de tapes van het verleden die het geluid van de toekomst hebben voortgebracht?

Dit werk is ontstaan vanuit een onderzoek naar de vrouwelijke pioniers van elektronische muziek en de ongehoorde stemmen in hun geschiedenis. Delia Derbyshire was een van hen. Zij componeerde in 1953 het stuk ‘Four Inventions for Radio’, een baanbrekend stuk dat allerlei verschillende mensen vroeg naar hun kijk op dromen, het hiernamaals of andere grote thema’s. Tot voor kort kreeg zij nooit de credits voor dit stuk. Deze gingen naar haar mannelijke leidinggevende in de BBC studio die de interviews afnam.

TWO HUNDRED TAPES AND A BOX OF A THOUSAND PAPERS is gemaakt door geluidskunstenaars Rosa Ronsdorf en Roos Pollmann. In een poging om diep te luisteren naar de tijd voegen zij in deze voorstelling een ‘Fifth Invention’ toe aan het stuk ‘Four Inventions for Radio’ van Delia Derbyshire. Voor deze voorstelling werken zij samen met beeldend kunstenaar Rosalie Wammes.

 

Over de makers

Rosa Ronsdorf (1988) is een muzikant en geluidskunstenaar die gefascineerd is door de eindeloze mogelijkheden van geluid, elektronische experimenten, sonische meditaties, feministische geluidsgolven en trance-staten maakt ze werk in de vorm van concerten, performances, platen, tapes, installaties en publicaties. In haar werk maakt ze veelvuldig gebruik van haar stem, synthesizers, poëzie, gitaren en bewerkte samples.
www.instagram.com/rosa_ronsdorf

Roos Pollmann is een multidisciplinair kunstenaar met een focus op elektronische muziek die gefascineerd is door de tastbaarheid van geluid, de verklanking en -beelding van menselijke obstakels en het overbrengen van gevoel en emotie door middel van kunst. Haar werk krijgt vorm in composities, sound design, performances, platen, tapes, multidisciplinaire installaties en poëzie. Naast solo werkt ze ook veel samen binnen muziekprojecten en beeldende kunstprojecten, zo heet ze meerdere bands en is ze lid van het kunstcollectief Questions Collective.
www.roospollmann.nl
www.questionscollective.com

Rosalie Wammes wilt in haar werk de tijd vertragen en minuten en seconden vervangen door de handen van herinneringen. Zoals de warmte van de zon op haar huid of hoe ze als kind in de kerk zat en de klanken van het orgelspel hoorde. Met een achtergrond in theater en muziek heeft ze op een natuurlijke manier haar weg vervolgt in een meer autonome werkwijze in de beeldende kunst. Ze is dit blijven kanaliseren door clusters van sculpturen te creëren die vaak bij elkaar zijn geïnstalleerd, gebaseerd op natuurlijke vormen zoals bomen die samen nestelen.
Geleid door haar handen en intuïtie leiden haar praktijk, met behulp van materialen als klei en metaal, was en geluid benadert ze de culturele ruimte als een heilige plek waar alles en iedereen, organisch of kunstmatig, levend of dood gelijkelijk wordt geëerd. Ingekapseld in de tijd en met open organische armen wil ze dit uitdragen naar haar publiek.

Wammes is recentelijk winnaar van de Gilbert Bayes Award, geselecteerd voor New Contemporaries 2022 en toonde haar werken in o.a. Saatchi Gallery, Showroom MAMA en Het HEM. Ze behaalde haar Master in Fine Arts aan Chelsea college of Arts (UAL) in Londen en heeft een BA in performance (Toneelacademie Maastricht), Wammes werkt in Londen en Rotterdam.
www.rosaliewammes.com

 

Concept, muziek en performance – Rosa Ronsdorf en Roos Pollmann
Scenografie – Rosalie Wammes
Geluidstechniek – Larva Peruzzotti
Regie advies – Céline Talens

Deze voorstelling is mede mogelijk gemaakt door Investeringsfonds Muziek, Buma Stemra en Ministerie van OCW